❌ متن شبهه:

اگر زنده ماندیم یادت باشد دین در برابر علم زانو زد.
یادت باشد، خانه خدا را هم بستند.
دعا و نمازشان را تعطیل کردند و دیگر ضریح شان شفا نمیداد.
یادت باشد،خودشان هم خرافاتشان را باور نداشتند و پنهان شده بودند.
یادت باشد اماکن مقدسشان را هم با الکلی که قرنها آنرا حرام کردند تمیز کردند، تا شاید دکانشان تعطیل نشود.
و مهمتر اینکه یادت بماند که اگر زنده ماندیم دوباره ذهنت را با خرافات و هجویاتشان پر نکنند، بلکه با کسب علم و دانایی زندگی بهتری را بر روی کره زمین، برای آیندگان بسازیم.

💠 پاسخ شبهه:

۱⃣ اولاً حالا فهمیدیم که اینقدر علم را بر سر دین می‌کوبیدند، و می‌گفتند «علم همه‌ی مشکلات را حل می‌کند و با پیشرفت علم نیازی به دین نداری» همه اشتباه بود و علم (البته منظور علم سکولار غربی است) در برابر یک ویروس ضعیف چقدر ناتوان است و از چین گرفته تا ایران و ایتالیا و … تنها توصیه این است که خود را در خانه حبس کنید!!!

۲⃣ ثانیاً نویسنده متن از کجا می‌داند که مبتلایان به کرونادعا کردن و صدقه داده‌اند اما باز بلا از آنها دور نشده است!!!

۳⃣ ثالثا بارها گفته‌ام که دعا، صدقه، توسل و دیگر سفارشات دینی جایگزین بهداشت و قوانین طبیعی نیست. آیا هیچ مومن و دینداری را دیده‌اید که صدقه بدهد و بعد خود را از یک پل پایین بیندازد یا مقابل یک خودروی پرسرعت قرار دهد و آنگاه انتظار داشته باشد که بلایی سر او نیاید؟

۴⃣ الکل صنعتی هم طبق فتوای مراجع نجس نیست و قبلاً هم در امور مختلف از جمله پزشکی استفاده می‌شده است. (اگرچه خوردن آن جایز نیست)

❗بیدار باشیم و خرافات دین ستیزان را باور نکنیم. از آنجا که دین ستیزان فهمیده‌اند دستورات اسلامی کاملاً عقلانی است، برای حمله به اسلام، ابتدا دستورات دینی را تحریف یا تحلیل غلط می‌کنند و سپس به آنچه خود به اسم اسلام ساخته اند، حمله می‌کنند.

 


❌ متن شبهه:

حضرت زينب در کنار بستر مادرش دعا کرد ولی مادرش خوب نشد. در کنار بستر پدرش دعا کرد ولی پدرش خوب نشد . در کنار بستر برادرش حسن ام يجيب خواند ولی از گلوی برادرش خون می آمد، امام حسن هم خوب نشد. در کنار خيمه برای عباس ام يجيب خواند ولی او از نهرالقمه برنگشت. برای حسين ام يجيب خواند ولی حسين از جنگ برنگشت. در خرابه ی شام هر چه ام يجيب خواند رقيه چشمش را باز نکرد.
اینها را عزیز کرده های خدا میدانند، دعایشان نگرفت , من و تو که هیچ !
برای سلامتی خودتان، عرق بخورید با کباب وماست خیار
به نظافت خود رسیدگی کنید،
از امواج مضر دوری کنید،
حسادت نکنید،
بخیل نباشید،
بد دیگران را نخواهید،
مواظب باشید،
با احتیاط رانندگی کنید،
شاد باشید،
بخندید،
برقصید،
سفر کنید،
و……
دعا اگر کارساز بود، خیلیها چندمیلیون سال عمر میکردند،
خیلی از پدرها و مادرها و فرزندها زیر خاک نبودند،
دست از خرافات بردارید و زندگی کنید…
عرق با ماست و خیار و کباب یادتون نره…

💠 پاسخ شبهه:

۱⃣ انكار نمى‌‏كنيم كه دعا يكى از تعليمات مسلّم مذهبى است، تا آنجا كه در قرآن به دفعات دعوت به آن شده و وعده اجابت در برابر آن داده شده است. (غافر/ آیه ۶۰)

حتّى قرآن مى‌فرماید به خاطر همين دعاست كه خداوند به شما اعتنا مى‌كند؛(فرقان/آیه ۷۷)

۲⃣ از نظر تعليمات اسلامى «دعا» باید همراه با تمام تلاش‏ها و كوششهاى ممكن، انجام گردد و آنچه در توان و قدرت آدمى است، براى رسيدن به هدفهاى سازنده و مثبتى كه دارد به كار گرفته شود و در نارسايى‏‌ها و آنچه از دايره توان او بيرون است متوجّه دعا شود.

«مذهب» هرگز دعا را جانشين اسباب و عللى كه در دسترس آدمى است قرار نداده بلكه آن را چيزى مافوق آنها قرار داده، همان جا كه هيچ راه و وسيله ديگرى جز دعا ندارد و تنها روزنه اميد، استمداد از نيرويى مافوق نيروى لايزال مبدأ جهان هستى مى ‏باشد.

به اين ترتيب هر دعايى كه واجد اين شرط نباشد، يك نوع تحريف و مسخ نسبت به حقيقت و مفهوم دعا محسوب مى‏ گردد. پيدا كردن اين شرط اصولى در منابع مذهبى كار مشكلى نيست…

مفهوم دعا این است که ما حد اکثر تلاش خود را برای رسیدن به مقاصد صحیح انجام دهیم و آنجا که توانایی نداریم دعا کنیم خداوندا حل بقیه مشکل با توست .

۳⃣ دعاى مستجاب دعايى است كه به مضمون آیه‌ی شریفه‌ی زیر باشد:
« «أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ» «يا كسى كه دعاى مضطر را اجابت مى‏ كند و گرفتارى را بر طرف مى‏ سازد» ( نمل ایه ۶۲)

به هنگام اضطرار و عقيم ماندن تمام تلاشها و كوششها انجام گيرد روشن مى‌‏شود كه مفهوم دعا، درخواست فراهم شدن اسباب و عواملى است كه از دايره قدرت انسان بيرون باشد، از كسى كه قدرتش بى‏ پايان و هر امر ممكنى براى او آسان است. ولى اين درخواست نبايد تنها از زبان انسان صادر شود بلكه بايد از تمام وجود او برخيزد و زبان در اين قسمت، نماينده تمام ذرّات هستى و اعضا و جوارح باشد، قلب و روح از طريق دعا پيوند نزديك با خدا پيدا كند، و همانند قطره‏اى كه به اقيانوس بى ‏پايان مى ‏پيوندد اتّصال معنوى با آن مبدأ بزرگ قدرت بيابد.

👌دعای برخی از مردم ، به خاطر ترک سعی و تلاش و پیشه کردن تنبلی است که مستجاب نمی شود .

❕از سوی دیگر بسيارى از گناهان، سبب عدم استجابت دعا مى‏ شود. در روايتى امام على عليه السلام در پاسخ به مردى كه گفت دعاى ما به اجابت نمى‏رسد، فرمود: «چگونه دعايتان به اجابت برسد، در حالى كه راه‏هاى آن را مسدود ساخته ‏ايد! اعمالتان را اصلاح كنيد، درونتان را خالص گردانيد، امر به معروف و نهى از منكر كنيد، آنگاه خداوند دعايتان را به اجابت مى‏ رساند». (و به اين ترتيب دعا وسيله‏ اى براى تربيت و خودسازى مى‏ شود).

📚بحار الانوار ج ۹۰ ص ۳۷۷

❕در روايات ديگرى، عقوق والدين، ناپاكى ‏هاى درونى، نفاق، تأخير نماز از وقتش، ترك نيكى و صدقه، بدزبانى و … از عوامل عدم استجابت دعا ذكر شده است.

📚الکافی ج ۲ ص ۴۷۷ _ معانی الاخبار ص ۲۷۱ _ بحار الانوار ج ۷۰ ص ۳۷۶

👌بنابراین علت مستجاب نشدن بسیاری از دعاها عوامل فوق است که ناشی از اعمال خود مردم است .

❕البته گاهی اولیاء خداوند مثلا مانند حضرت زینب سلام الله علیها دعا می کنند و دعای آنان مستجاب نمی شود زیرا اراده قطعی خداوند بر خلاف آن تعلق گرفته است ، اما خداوند دعای این بزرگواران را بدون پاداش نمی گذارد

❕در موضوع کرونا هم ممکن است دعای برخی‌ها مستجاب نشود که علت آن عوامل فوق بوده باشد ، یا ممکن است عدم استجابت به خاطر آن باشد که مبتلا شدن و احیانا مرگ به وسیله آن ، به صلاح و خیر و مصلحت بنده باشد و خداوند پاداش و استجابت دعایش را پس از این عالم به او بدهد به او می‌دهد.

ادامه پاسخ…

👌 اگر با وجود تمام مراقبت‌ها، باز انسان مومن گرفتار بیماری شد ، یقین داشته باشد که آنچه برایش اتفاق افتاده ، به صلاح و مصلحتش بوده است چنان که خداوند به مومنین چنین آموزش می دهد:

«بگو هيچ حادثه‌‏اى براى ما رخ نمى‏‌دهد مگر آنچه خداوند براى ما نوشته است، او مولى (و سرپرست) ما است و مؤمنان تنها بر خدا توكل مى‏ كنند» (توبه/ ایه ۵۱)

 


❌ متن شبهه:

مملکت مدعی اسلام و تعطیلی نماز جمعه؟!

✍ پاسخ شبهه:

🔹 در تزاحم بين دو مسئله ، اهم مقدم است.

🔸نماز جمعه بسيار مهم است اما حفظ جان خود و ديگری بسيار مهمتر است.
ممكن است از اصرار مؤمنين بر اجتماعات مذهبی برخی سوء استفاده كنند، اما اگر كسی از تعطيلی حرم يا نماز جماعت يا هيئت حرفی بزند، ضد دعا و توسل نيست بلكه نگاه شرعی و عقلی در تزاحم بين اهم و مهم، اهم را در صورت داشتن راه حل ترجیح مي دهد.

🔹توسل در منزل به صورت خانوادگی و فردی هم ممكن است و حفظ جان خود و ديگران واجب؛ لذا اهم مقدم است.
و تشخيص ميزان تأثير اجتماعات با متخصصين فن است.

 


❌ متن شبهه:

حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره شهر قم نقل میکنن و شبهاتی رو مطرح میکنن که مگه قم محل امن نبود، پس چی شد؟

✍ پاسخ شبهه:

امام صادق عليه السلام فرمودند:
“اذا عَمَّتِ الْبُلْدانَ الْفِتَنُ فَعَلَیکمْ بِقُمْ وَحَوالیها وَنَواحیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْها”

هنگامی که فتنه ها همه شهرها را فرا بگیرد به ‎قم و اطراف آن پناه ببرید که بلا از قم دفع شده است
(بحار الانوار ج ۲۶ ص ۲۱۴)

۱⃣ ببینید در فهم احایث باید دو عنصر رو خوب متوجه بشیم، یکی زمان و دیگری مکان صدور حدیث؛ بعبارتی باید شرایط تاریخی اون زمان رو خوب مسلط باشیم تا بفهمیم منظور امام معصوم چیه.

زمان امام صادق(ع) که مصادف با حکومت عباسیان بود، شیعیان وعلویان خیلی تحت فشار حکومت بودن، زندانی و کشته میشدن. از طرفی هم قم با مرکز حکومت فاصله زیادی داشت، حکومت کاری با اهالی قم نداشت و محل مناسبی برای تجمع شیعیان بود. تو این فضا باید روایت امام صادق علیه السلام رو درنظر بگیریم، و گرنه به اشتباه میفتیم. البته درباره قم تا زمان ظهور امام زمان عجل الله، روایات بلندی اومده، و همیشه قم از قداست خاصی برخوردار است

فلذا شما به تاریخ رجوع کنید، اولین کسانی که به قم مهاجرت کردن، خاندان اشعری بودن که در قرن دوم و حدودا همزمان با امامت امام صادق علیه السلام زندگی میکردن.

۲⃣نکته دوم اینکه اگر دقت کنید، در متن روایت اومده در مواقع فتنه‌ها به قم مراجعه کنید. حالا این چه ربطی به ویروس کرونا داره، خدا میدونه. آیا ویروس، معنی فتنه رو میده؟!

۳⃣نکته سوم اینکه، معنی بلا، در متن حدیث به چه معناست؟ آیا منظور شیوع بیماری هست؟ چون کسی که به این حدیث ایراد گرفته، فتنه و بلا رو معادل شیوع بیماری و کرونا گرفته. آیا منظور بلایای طبیعی هست؟ یا منظور چیز دیگه‌ای هست، چون تو خود قم چند بار سیل اومده. اصلا بالاتر از این، در طول تاریخ، خود خانه خدا، چندین بار سیل اومده و کعبه ویران شده، مسجدالحرام حرم امن الهی هست و جزء امن‌ترین نقاط دنیا بحساب میاد، که در قرآن هم به امن بودنش اشاره شده؛ پس نباید موضوعات مختلف رو باهم قاطی کنیم و مصادیق غلط رو جایگزین کنیم.

 


❌ متن شبهه:

بیمارستان ها لبریزند
حرم ها خالی
کدام یک ارزش هزینه کردن داشت؟؟!
اون همه خشت طلا فرستادید عراق که حرم حسین بن علی رو ترمیم کنن؟؟
یکم بیشتر فکر کنید تو بیمارستان‌های ایران پر از زین العابدینه امروزیه…ب زبون خودتون گفتم شاید بفهمید…
بی شک رسول خدا و تمام امامان از شما و تزیین مقبره و ریاکاریاتون بیزارند بیزار..!

✍ پاسخ شبهه:

✅ اولا در روایات آباد سازی حرم اهل البیت(ع) توسط پیامبر اکرم(ص) خبر داده شده
به این دو روایت توجه کنید:

۱⃣ امّ ایمن گوید نقل نموده از رسول خدا (ص) که فرمودند که جبرئیل به او (رسول خدا(ص) ) قصه ی شهادت ابی عبدالله ع را بیان داشت تا آنجا که گفت : خدا گروهى از امّت تو را که کفّار، آنان را نمى‏شناسند و آنها در ریختن آن خونها (خون شهدای کربلا) به زبان و عمل و نیّت شرکت نکرده‏اند مبعوث و مأمور مى‏کند تا اجساد ایشان را به خاک بسپارند و برای قبر سید الشهداء ساختمانی را برپا می کنند که در آن گودى (قتلگاه) قرار دارد ؛ که آن بنا عَلمی (نشانه ای) می شود برای اهل حقّ و وسیله‏اى است براى رستگارى مؤمنین… . (مستدرک‏الوسائل ج : ۱۰ ص : ۲۱۷-روایت ۱۱۸۸۹)

👆🏻نکته قابل توجه آن است که مرمت و آباد سازی حرم اهل البیت علیهم در این روایت وسیله ای برای رستگاری اهل ایمان معرفی شده نه نشانه ریاکاری.

۲⃣ «ابو عامر، واعظ اهل حجاز، گوید: رفتم به خدمت حضرت امام جعفر صادق (ع) و سؤال کردم که یا ابن رسول اللَّه! چه ثواب دارد کسى که زیارت کند حضرت امیر المؤمنین (ع) را و تعمیر نماید تربت آن حضرت را؟ فرمودند: اى ابو عامر! خبر داد مرا پدرم از پدرش از جدّش از حضرت امیر المؤمنین (ع) که حضرت سیّد المرسلین (ص) فرمودند به من که: یا على! و اللَّه که تو را شهید خواهند کرد در زمین عراق و در آنجا مدفون خواهى شد. گفتم: یا رسول اللَّه! چه ثواب دارد کسى که قبور ما را زیارت کند و معمور سازد و ملازمت آن نماید و تعاهد آن کند و اهتمام به شأن زیارت آن داشته باشد؟ حضرت فرمودند: یا ابا الحسن! به درستى که حق- سبحانه و تعالى ـ قبر تو را و قبرهاى فرزندان تو را بقعه‏ها گردانیده است از بقعه‏هاى بهشت و عرصه‏ها از عرصه‏هاى جنّت؛ و به درستى که حق- تعالى- دلهاى برگزیدگان خلق و بندگان خاصّ خود را مشتاق و محبّ شما گردانیده است که مشقّتها و آزارها خواهند کشید در راه محبّت شما؛ و ایشان آباد ‏کنندگان قبور شمایند و بسیار به زیارت قبور شما خواهند آمد از جهت رضاى خدا و محبّت رسول او. یا على! ایشان مخصوصانند به شفاعت من و ایشان در حوض کوثر بر من وارد خواهند شد و در بهشت، ایشان به زیارت من خواهند آمد. یا على! هر که معمور و آبادان دارد قبور شما را و تعاهد آن کند به پاکیزگى و بوى خوش و تعظیم و تکریم، چنان باشد که یارى کرده باشد حضرت سلیمان را بر بناى بیت المقدس، و هر که زیارت کند قبور شما را چنان است که بعد از حج اسلام هفتاد حج کرده باشد و چون از زیارت برگردد از گناهان پاک شده باشد مانند روزى که از مادر متولّد شده بود؛ پس خوشحال باش و بشارت ده محبّان و دوستان خود را به نعمتهاى بسیار و به چیزى چند که چشم ایشان را روشن کند که نه چشمها دیده باشد و نه گوشها شنیده باشد و نه در خاطر کسى خطور کرده باشد؛ و جمعى از اراذل مردمان و بدترین خلق خدا سرزنش کنند زیارت‏کنندگان شما را به سبب زیارت، چنان که سرزنش مى‏کنند زناکاران را به زنا؛ این جماعت، بدترین امّت من هستند. ایشان را شفاعت نخواهم کرد و در حوض کوثر بر من وارد نخواهند شد.»
(وسائل‏الشیعة ج : ۱۴ ص : ۳۸۳)

👆این روایت علاوه بر وسائل الشیعه در کتب روایی معتبر و مشهور دیگر ، با طرق و سند های دیگر نیز آمده است؛ مانند (مستدرک‏الوسائل ج : ۱۰ ص : ۲۱۵)

طبق این روایت، رسول خدا(ص) خبر داده اند که؛
⭕ اوّلاً خوبان امّت پیامبر(ص) در آینده، بر قبر ائمه(ع) عمارت درست خواهند نمود؛ و این کارشان چنان مورد رضایت خداست، که گویی به سلیمان(ع) در ساختن بیت المقدّس کمک کرده اند.
ثانیاً خبر دادند که کسانی از مسلمانان هم خواهند بود که سازندگان قبور اهل بیت(ع) و آباد کنندگان آن قبور را سرزنش خواهند نمود، و عمل آنها را در ردیف زنا قرار خواهند داد. یعنی عمل آنها را اسراف خواهند دانست؛ چون اسراف و زنا، هر دو گناه کبیره اند. و آنگاه رسول خدا(ص) این گونه افراد را اراذل (افراد پست) نام نهاد، و فرمود که آنها مورد شفاعت نخواهند بود.

👆ملاحظه فرمودید که رسول خدا(ص) سازندگان حرمهای اهل بیت(ع) را به حضرت سلیمان(ع) تشبیه نمودند؛ یعنی با این تشبیه خواستند بفهمانند که زیبا سازی حرمها به منظور الهی، نه تنها بد نیست، بلکه کار پیغمبری چون حضرت سلیمان است. و می دانیم که حضرت سلیمان، عبادتگاهی بسیار باشکوه بر پا کرده بوده است.

ادامه پاسخ …

✅ثانیا خدا می داند که اگر نبودند همین حرمهای باشکوه، مردم به فقرا رسیدگی نمی کردند و در راه خیر هزینه ی چندانی نمی کردند. فقط کافی است مقایسه ای بکنید بین شیعیانی که به زیارت اهل بیت(علیهم السلام ) می روند و به آن حرمها کمک می کنند با شیعیانی که چنین نیستند. می بینید که گروه نخست، خیلی خیلی بیشتر به فقرا می رسند و خیلی خیلی بیشتر خیرات می دهند.

✅خلاصه ی کلام آنکه:

اگر کسی حاضر نیست برای حرم امام معصوم پول خرج کند، برای همسایه اش به نحو اولی پول خرج نمی کند. امّا وقتی آنقدر دلش با اهل بیت(علیهم السلام) گره خورده که حاضر است از شکم خودش بزند و خرج حرم امامش کند، به یاد و توصیه ی همان امامش، حاضر است فقرا را هم یاری کند؛ اگر چه فقیر اساسا مسلمان نباشد.

 


❌ متن شبهه:

یادت باشد اماکن مقدس شان را با همان الکلی تمیز کردند که قرن ها حرام می‌دانستند…

✍ پاسخ شبهه:

الکل تنها خوردنش حرام است اما سایر استفاده ها از آن هیچ اشکالی ندارد همانطور که خاک هم خوردنش حرام است اما سایر استفاده ها از آن اشکالی ندارد.
حتی در رساله های علميه الکل صنعتی نجس هم شمرده نشده و استفاده از آن در صنایع مختلف و پزشکی بی‌اشکال شمرده شده است.

 


❌ متن شبهه:

طبق گفته های شما آیا بهتر نیست هر کس گرفتاری بیماری شد سوره حمد را بخواند یا به اهل بیت توسل کند و به بیمارستان نرود ❗در این صورت #عافیت پیدا می کند ، روحانیون چرا به جای عمل به این دستور خود به بیمارستان می روند ❕❕

✍ پاسخ شبهه:

✅از دید تعالیم اسلامی ، خداوند برای شفاء و برطرف شدن امراض و بیماری ها ، هم اسباب #مادی را قرار داده است و هم اسباب #معنوی را .

۱⃣ اسباب #مادی ؛

❕اسباب عادی و مادی جهت درمان بیماری همان مراجعه به طبیب و درمان کردن از طریق دواهای مادی و طبیعی است .

❕امام #صادق علیه السلام فرمود:

« اراده خداوند بر این قرار گرفته است که همه چیز مطابق اسباب جریان یابد به همین جهت خداوند برای هر چیزی سببی قرار داده است»
📚الکافی ج۱ ص۱۸۳

✅خداوند برای درمان بیماری ها نیز #اسبابی مادی قرار داده است تا بندگان با تمسک به آن شفای بیماری های خود را حاصل کنند.

💠امام باقر علیه السلام فرمود:

«خداوند در دواءهای مادی و داروها برکت و شفا و خیر کثیر قرار داده است و انسان باید از آن دواء ها وداروها استفاده کند و اشکالی بر او نیست»
📚بحار الانوار ج۵۹ ص۶۴

🔷و فرمود:

«خودتان را #مداوا کنید زیرا هیچ بیماری نیست مگر آنکه خداوند دوای آن را ایجاد کرده است»
📚همان مدرک ص۶۵

🔷و فرمود:

«خداوند بیماری و شفای از آن بیماری را با هم نازل کرده و هیچ مرضی نیست مگر انکه #دوای آن نیز وجود دارد بر تو است که از دواء و دارو استفاده کنی»
📚طب الائمه ص۵۵

🔷و فرمود:

«پیامبری از انبیاء بیمار شد و گفت خودم را درمان نمی کنم تا خداوند مرا شفا دهد .خداوند به او وحی کرد تو را شفا نمی دهم تا از دارو استفاده کنی زیرا من #شفایم را در دارو قرار داده ام»
📚بحار الانوار ج۵۹ ص۶۶

۲⃣اسباب #معنوی ؛

✅از جمله اسباب معنوی که موثر در شفاء و #درمان بیماری ها است ، توسل به اهل بیت علیهم السلام و استشفاء به تربت کربلا و آب زمزم و تلاوت سوره حمد و …است .

✅انسان مومن باید هم از اسباب مادی استفاده کند و هم از اسباب معنوی ، بنابراین اشکالاتی که اخیرا مطرح می شود که چرا روحانیون و مومنین وقتی بیمار می شوند به بیمارستان می روند و درمان مادی می کنند و …موجه نمی باشد زیرا اسلام می گوید باید از اسباب مادی و معنوی با هم #استفاده کرد و اسباب معنوی سبب تاثیر اسباب مادی در درمان بیماری ها می شود و تمام مومنین نیز بر این روش عمل می کنند ، هم برای درمان و شفاء سراغ پزشک و #طبیب می روند و هم دعا و توسل و استشفاء به اسباب معنوی می کنند تا اسباب مادی تاثیر خود را بگذارند و یا در مواردی که اسباب مادی کارگشا نیست ، با استشفاء به اسباب معنوی از خداوند شفاء و درمان را طلب می کنند .

 


❌ متن شبهه:

آیا در این شرایط بهتر نیست بجای توجه به معنویت و دعا کردن، فقط به عقل خود اکتفا کنیم؟

✍ پاسخ شبهه:

۱⃣ پيامبران و امامان آمده اند تا عقل انسان را بارور كنند نه اينكه روی عقل انسان خاک بريزند، بلكه خاک را از آن بزدايند؛ اميرالمومنین(ع) در خطبه ۱ نهج البلاغه دلیل ارسال پیامبران را همین می دانند: «وَ یُثیرُوا لَهُم دَفائِنَ العُقول».

۲⃣ رعايت بهداشت و پيشگيری از بيماری دستور پيامبر درونی يعنی عقل است كه مورد تاييد پيامبر بيرونی هم هست.

۳⃣ دين گزاره های عقل ستيز ندارد اگر چه ممكن است گزاره های عقل گريز داشته باشد يعنی عقل نفياً و اثباتاَ در آن مسئله حكمی نداشته باشد. لذا شرع در مقابل عقل نيست بلكه مكمل عقل است برای رسيدن به سعادت دنيا و آخرت.

❗در ضمن باید بدانیم که هدف اصلی و فرعی نبايد جابجا شود؛ هدف اصلی از زيارت و دعا، بيش از اينكه گرفتن حاجت باشد، توجه به توحيد و معاد و بارور شدن عقل و تهذیب نفس است. البته گاهی كراماتی رخ مي دهد كه راه گم نشود.

 


❌ متن شبهه:

همون نمازی که همه مردم می خونن را آخوندا براش میلیونها تومن پول می گیرن می خونن؟

✍ پاسخ شبهه:

۱⃣ اولا همه روحانیون به امامت جماعت در مساجد یا سایر اماکن مشغول نیستند و برخی از آنها به این مهم اشتغال دارند و عده ای دیگر به تدریس، تحقیق، مراکز مشاوره و…. مشغولند.

۲⃣ ثانیاً روحانیون برای نماز خواندن پول نمی گیرند، بلکه در مقابل تعهدی که نسبت به اقامه جماعت برعهده می گیرند مبلغی به عنوان حق القدم میگیرند. توضیح کوتاه اینکه هرکس می تواند هرکجا که هست نماز بخواند، اما یک روحانی با تعهدی که می سپارد موظف می شود، هنگام اذان، هر کجای شهر هم که باشد خود را به مسجد مشخص شده برساند و نماز جماعت که از توصیه های مهم دینی است و آثار اجتماعی زیادی دارد را برپاکند.

۳⃣ مضافا اینکه معمولا در کنار اقامه نماز، پاسخگویی به سوالات و مشکلات مردم، ارائهٔ مشاوره های مذهبی، خانوادگی و … را نیز در قالب سخنرانی یا چهره به چهره برعهده میگیرد.

۴⃣ نکته دیگر اینکه مردم با پرداخت مبلغی نه چندان زیاد (در اصفهان که نگارنده سکونت دارد مبلغی حدود ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان) روحانی محله را بورس می کنند تا با فراغت به مطالعات مختلف بپردازد و نتیجه اش را در جهت هدایت و راهنمایی جامعه یا حداقل محلهٔ مدنظر به کار گیرد. یعنی همانطور که دولتها برخی افراد را بورس می کنند تا با مطالعه و تحصیل در رشته ای مورد نیاز، گره ای از مشکلات جامعه باز کند، در حوزهٔ دین، این امر به صورت مردمی اتفاق می افتد.

❗بنابراین اتفاقا این یک فرهنگ مترقی است که نظیر آن ظاهراً در هیچ جای دیگر دنیا یافت نمیشود و میتوان آن را بورس مردمی نامید.